De aandelen aan de DAX worden verhandeld in euro. Daardoor loop je geen directe valutarisico’s als je in een DAX-ETF belegt. De DAX is een grote index met een aardige risicospreiding, die op de (zeer) lange termijn een stabiel rendement kan bieden.
Zoals bij alle trackers van beursindexen, moet je bij een DAX-ETF rekening houden met een hoge volatiliteit. Zo verloor de DAX in 2002 en 2008 binnen een jaar meer dan 40% van de waarde. Hier moet je als belegger mee om kunnen gaan.
Bij het beleggen in buitenlandse ETF’s, kun je te maken krijgen met een zogenaamd dividendlek. De Duitse belastingdienst houdt dividendbelasting in, als bronbelasting. Dit moet je vervolgens terugvragen. Dat kan, vooral voor kleine beleggers, ingewikkeld worden.