Een bonus is een eenmalige uitkering, waarover een apart tarief voor loonheffingen wordt toegepast, het zogenaamde bijzondere tarief. In tegenstelling tot je normale maandelijkse salaris wordt er geen heffingskorting toegepast, waardoor je dus relatief meer belasting betaalt over je bonus.
De bonus wordt bovenop je bruto jaarinkomen geteld. Nu valt je jaarinkomen dus hoger uit en kan het zo zijn dat je werkgever eigenlijk meer loonheffing had moeten inhouden. En jij hebt minder belasting betaalt dan zou moeten. Bij de uitkering van een bonus of een andere, extra uitkering zoals vakantiegeld, wordt dan ook een verrekening van de loonheffingskorting toegepast.
- Hier zie je de verrekeningspercentages die de Belastingdienst in 2026 hanteert per inkomenscategorie voor personen die jonger zijn dan de AOW-leeftijd.
Bovendien wordt de bonus bij je totale jaarinkomen opgeteld, wat kan betekenen dat je inkomen (deels) in de hogere
belastingschijf terechtkomt. In plaats van 37,56% betaal je dan bijvoorbeeld ineens 49,50% belasting over (een deel van) je bonus.