Beleg je je geld in groene fondsen? Dan beloont de Belastingdienst je voorlopig nog met een extra belastingvoordeel. Op deze pagina lees je aan welke voorwaarden je moet voldoen om te profiteren van dit belastingvoordeel en hoe hoog je voordeel nog is in 2026 en 2027.
.png&w=3840&q=75)
Door:
Auteur
Auteur
Je ontvangt alleen belastingvoordeel als je belegt in een .
Groen beleggen levert voordeel op in en van je belastingaangifte.
In is vrijstelling voor groen beleggen (of € 53.430 als fiscale partners). In gaat deze fors omlaag naar en in de vrijstelling helemaal.
Groene beleggingen leveren op twee manieren belastingvoordeel op.
De vrijstelling in box 3 is in 2026 € 59.357 voor alleenstaanden en € 118.714 voor fiscale partners. Tot dit bedrag hoef je geen vermogensbelasting te betalen. Maar als je belegt in groene beleggingen die een speciale groenverklaring hebben, heb je in 2026 nog recht op een verhoogde vrijstelling: € 26.715 of € 53.430 voor fiscale partners.
In 2028 wordt de belastingvrijstelling op groen beleggen naar verwachting volledig afgeschaft. Eerder was dat nog per 1 januari 2027, maar omdat het de Belastingdienst niet lukt om deze veranderingen tijdig door te voeren, is de einddatum gewijzigd naar 1 januari 2028. In 2027 gaat de vrijstelling al wel vast fors omlaag, naar € 200 voor alleenstaanden en € 400 voor fiscale partners. Groen beleggen levert zo nog maar een minimaal belastingvoordeel op.2023 | € 65.072 / € 130.144 | = € 1285 / € 2570 (op fictief rendement van 6,17% bij 32% belasting) |
2024 | € 71.251 / € 142.502 | = € 1549 / € 3099 (op fictief rendement van 6,04% bij 36% belasting) |
2025 | € 26.312 / € 52.624 | = € 556 / € 1112 (op fictief rendement van 5,88% bij 36% vermogensbelasting) |
2026 | € 26.715 / € 53.430 | = € 577 / € 1154 (op fictief rendement van 6,00% bij 36% vermogensbelasting) |
2027 | € 200 / € 400 | = € 5 / € 9 (op fictief rendement van 6,37% bij 36% vermogensbelasting) |
Naast de vrijstelling van vermogensbelasting in box 3, mogen beleggers duurzame beleggingen ook voor een deel van de inkomstenbelasting (box 1) aftrekken. Het belastingvoordeel bedraagt 0,1% van het vrijgestelde bedrag in box 3.
In 2025 en 2026 bedraagt deze aftrekpost maximaal 0,1%. Met een maximaal belastingtarief van 49,50% in schijf 1 komen we op een voordeel van maximaal € 13 (per fiscale partner).
2023 | 0,7%: € 455 (alleenstaanden) / € 911 (fiscaal partners) |
2024 | 0,7%: € 499 (alleenstaanden) / € 998 (fiscaal partners) |
2025 | 0,1%: € 26 (alleenstaanden) / € 52 (fiscaal partners) |
2026 | 0,1%: € 26 (alleenstaanden) / € 52 (fiscaal partners) |
2027 | 0,1% (€ 0 / € 0 (exact: € 0,20 / € 0,40) |
Jan en Marloes hadden op 1 januari 2026 samen een vermogen van € 150.000, bestaande uit enkel beleggingen. Hun gezamenlijk netto-inkomen in box 1 bedraagt € 45.000. Ze denken erover om € 50.000 groen te beleggen en zijn benieuwd welk belastingvoordeel hen dat oplevert.
Als Jan en Marloes niet groen beleggen, hebben ze geen recht op een extra groene vrijstelling. In dit rekenvoorbeeld gaan we er voor het gemak vanuit dat ze geen spaargeld en schulden in box 3 hebben.
Als Jan en Marloes € 50.000 groen beleggen, profiteren ze wel van de extra groene vrijstelling. Het rekensommetje werkt dan als volgt:
Na het aftrekken van beide vrijstellingen, is hun belastbaar vermogen dus negatief en hoeven ze helemaal geen vermogensrendementsheffing in box 3 te betalen.
Ze besparen € 675 aan vermogensrendementsheffing in box 3.
Daarnaast hebben ze nog recht op een heffingskorting in box 1 van 0,1%, die ze niet hadden gehad als ze geen groene beleggingen hadden. 0,1% van hun inkomen van € 45.000 is € 45. Daarover hebben ze een belastingvoordeel van 49,50% wat uitkomt op zo'n € 22.
Om fiscaal voordeel te halen uit groen beleggen, moet je investeren in een door de Belastingdienst erkend groenfonds.
Om te bepalen welk fonds het beste is voor jou, is het verstandig om de beleggingsfondsen onderling te vergelijken op factoren zoals kosten, historisch rendement en samenstelling (bijvoorbeeld de verhouding tussen groene aandelen en groende obligaties).
In Nederland ontvang je alleen belastingvoordeel op beleggingen in erkende groenfondsen. Deze fondsen omvatten slechts een fractie van de totale groene markt. Groenfondsen moeten aan strenge eisen voldoen.
Om door de Belastingdienst aangezien te worden als groen beleggingsproduct, dient het fonds voor ten minste 70% te beleggen in een andere groene instelling.
Een volledige lijst van groenfondsen vind je op de website van de Belastingdienst. Dit zijn de enige fondsen die voor individuele beleggers een belastingvoordeel opleveren.
Natuurlijk bieden groenfondsen een uitstekende mogelijkheid om een aantrekkelijk belastingvoordeel te halen. Toch zijn er nadelen verbonden aan belastingvrij groen beleggen:
Je hoeft geen expert te zijn, geen beleggingsnieuws te volgen of aandelen uit te zoeken. Na een paar simpele vragen krijg je een voorstel voor één van de vijf kant-en-klare beleggingsportefeuilles die bestaan uit ETF's en indexfondsen. Zo beleg je in één keer in meer dan 8000 aandelen en/of obligaties wereldwijd volgens een wetenschappelijk bewezen methode. Starten kan al vanaf € 25.
© 2026 Raisin SE, Berlin