Het kabinet heeft al een tijd lang plannen om het box 3-stelsel te hervormen met een hybride model dat vermogensaanwasbelasting als vermogenswinstbelasting combineert. De invoering hiervan is echter uitgesteld tot minimaal 2028 vanwege complexiteit en personeelstekort.
In januari stemde de Tweede Kamer in met het wetsvoorstel om de vermogensaanwasbelasting te introduceren. Ook in februari werden er twee stemrondes gehouden en werd de wet, ondanks onderlinge verdeeldheid, uiteindelijk aangenomen door de Tweede Kamer.
Het wetsvoorstel gaat nu naar de Eerste Kamer, die uiterlijk medio maart 2026 een beslissing moet maken over de introductie ervan. Als dat niet op tijd gebeurt, wordt de invoering van het nieuwe stelsel opnieuw uitgesteld (met minimaal een jaar).
Als de vermogensaanwasbelasting daadwerkelijk geïntroduceerd wordt, krijg je hier als spaarder ook mee te maken. Je gaat dan belasting betalen over de spaarrente die je daadwerkelijk hebt ontvangen. Dit kan gunstig zijn in tijden van lage spaarrentes, maar het kan ook betekenen dat je meer belasting betaalt als de spaarrente stijgt.
Op de hoogte blijven van veranderingen rondom het belastingstelsel in Nederland? Volg dan ons box 3-nieuws.