Darowizna podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Sprawdź, kto go płaci – darczyńca czy obdarowany. Dowiedz się, co wpływa na wysokość takiego podatku oraz jak go obliczyć. Poznaj również sposoby na ochronę pieniędzy otrzymanych w darowiźnie przed negatywnym wpływem inflacji.
Opracowanie i weryfikacja:
Ekspert finansowy
Ekspert finansowy
Współautor
Współautor
Obdarowany płaci podatek od nadwyżki ponad ustawową kwotę wolną od opodatkowania.
Zwolnienie przysługuje osobom z tzw. grupy „0” – m.in. małżonkowi darczyńcy, jego dzieciom, wnukom, dziadkom czy rodzeństwu.
Należy dopełnić tego obowiązku w terminie 1 miesiąca (SD-3) lub 6 miesięcy (SD-Z2)od dnia otrzymania darowizny.
Darowizna to umowa prawa cywilnego, w ramach której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego. Nie powinien więc domagać się od niego niczego w zamian. Przedmiotem darowizny mogą być różne rzeczy oraz prawa majątkowe.
Najczęściej darczyńcy przekazują w darowiźnie pieniądze, – np. swoim dzieciom, wnukom lub rodzeństwu. Powszechna jest również darowizna nieruchomości (np. mieszkania, domu czy działki), samochodu, a także biżuterii.
Poniższa tabela przedstawia najważniejsze różnice między darowizną a spadkiem.
| Darowizna | Spadek |
Kto przekazuje? | Darczyńca | Spadkodawca |
Kto otrzymuje? | Obdarowany | Spadkobierca |
Na jakiej podstawie? | Umowa darowizny | Testament, dziedziczenie ustawowe |
Moment przekazania | Za życia darczyńcy | Po śmierci spadkodawcy |
Możliwość odwołania | Tak | Nie |
Co obejmuje? | Rzeczy i prawa majątkowe darczyńcy | Rzeczy, prawa majątkowe i zobowiązania spadkodawcy |
Źródło: opracowanie własne
Sprawdź także, czym jest podatek od spadku i ile wynosi.
Umowa darowizny wymaga zachowania formy aktu notarialnego pod rygorem nieważności, jeśli przedmiotem darowizny jest nieruchomość, np. mieszkanie, dom, działka czy garaż.
Co do zasady, w przypadku innych składników majątku (np. pieniędzy, samochodu czy biżuterii) zawarcie umowy notarialnej jest dobrowolne. Umowa darowizny bez zachowania tej formy będzie ważna, jeśli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
Obowiązek podatkowy powstaje od dnia otrzymania darowizny lub złożenia przez darczyńcę oświadczenia woli w formie aktu notarialnego.
Wysokość podatku od darowizny zależy od czystej wartości przekraczającej kwotę wolną od podatku dla danej grupy podatkowej w ciągu 5 lat. Podatek jest obliczany od nadwyżki ponad tę kwotę.
Obowiązują następujące kwoty wolne od podatku dla poszczególnych grup podatkowych:
Ustawa o podatku od spadków i darowizn dzieli obdarowanych na trzy podstawowe grupy podatkowe. Przynależność do nich zależy od stopnia pokrewieństwa lub powinowactwa z darczyńcą.
Ustawodawca wyodrębnił w ramach I grupy tzw. zerową grupę podatkową. Należą do niej najbliżsi członkowie rodziny darczyńcy: małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym oraz macocha. Osoby te mogą skorzystać z całkowitego zwolnienia od podatku od spadków i darowizn, niezależnie od wartości otrzymanego majątku.
| 0 grupa podatkowa | I grupa podatkowa | II grupa podatkowa | III grupa podatkowa |
Przykłady pokrewieństwa z darczyńcą | Dziecko, rodzic, dziadek, babcia, rodzeństwo | Teść, teściowa, synowa, zięć | Bratanek, ciocia, siostrzeniec, szwagier | Osoby niespokrewnione |
Kwota wolna | Bez limitu* | 36 120 zł | 27 090 zł | 5 733 zł |
Formularz zgłoszenia darowizny | SD-Z2 | SD-3 | SD-3 | SD-3 |
Termin zgłoszenia | 6 miesięcy od otrzymania darowizny | 1 miesiąc od otrzymania darowizny | 1 miesiąc od otrzymania darowizny | 1 miesiąc od otrzymania darowizny |
Kiedy nie trzeba zgłaszać darowizny? | Kwota do 36 120 zł lub darowizna na podstawie aktu notarialnego | Kwota do 36 120 zł lub darowizna na podstawie aktu notarialnego | Kwota do 27 090 zł lub darowizna na podstawie aktu notarialnego | Kwota do 5 733 zł lub darowizna na podstawie aktu notarialnego |
* W grupie 0 pełne zwolnienie z podatku wymaga spełnienia ustawowych warunków, w tym zgłoszenia darowizny po przekroczeniu kwoty 36 120 zł, jeśli zgłoszenie jest wymagane.
Źródło: opracowanie własne
Warunkiem zwolnienia z podatku dla osób z zerowej grupy podatkowej jest zgłoszenie darowizny na formularzu SD-Z2 do właściwego urzędu skarbowego.
Należy dopełnić tego obowiązku w terminie do 6 miesięcy od otrzymania darowizny.
Brak terminowego zgłoszenia skutkuje utratą prawa do zwolnienia – zapłacisz wtedy podatek według stawek dla I grupy podatkowej.
Nie musisz składać formularza SD-Z2, jeśli wartość otrzymanego majątku nie przekracza 36 120 zł lub darowizna została przekazana na podstawie umowy w formie aktu notarialnego.
W przypadku dalszego stopnia pokrewieństwa (I, II i III grupy podatkowe) obdarowany zgłasza darowiznę na druku SD-3, gdy otrzyma majątek o łącznej wartości przekraczającej kwotę wolną od podatku, a umowa nie została zawarta w formie aktu notarialnego. Termin zgłoszenia wynosi 1 miesiąc od otrzymania darowizny.
Zanim wydasz pieniądze otrzymane w darowiźnie, mogą one tracić realną wartość w związku z inflacją. Możesz wpłacić swoje środki, wpłacając je na lokatę i konto oszczędnościowe. Wówczas, po określonym czasie, bank dopisze do Twojego kapitału kwotę wypracowanych odsetek.
Wszystkie depozyty bankowe oferowane za pośrednictwem platformy Raisin podlegają ustawowym systemom gwarantowania depozytów państw członkowskich Unii Europejskiej (w Polsce przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny, w innych krajach UE na mocy dyrektywy 2014/49/UE) do równowartości 100 000 euro na jednego deponenta w danej instytucji bankowej (lub równowartości w walucie lokalnej przeliczanej według średniego kursu NBP).
Podatek od darowizny płaci osoba obdarowana. Darczyńca nie podlega obowiązkowi podatkowemu.
Kwota wolna od podatku od darowizny w 2026 roku wynosi 36 120 zł dla I grupy podatkowej, 27 090 zł dla II grupy podatkowej i 5 733 zł w przypadku III grupy podatkowej.
Obdarowany nie zapłaci podatku od darowizny, jeśli otrzyma ją od osoby należącej do zerowej grupy podatkowej – np. rodzica, dziadka, siostry lub brata.
Warunkiem zwolnienia po przekroczeniu kwoty wolnej (36 120 zł) jest terminowe zgłoszenie darowizny na formularzu SD-Z2 do urzędu skarbowego. Darowizny pieniężne wymagają dodatkowo udokumentowania przelewu na rachunek bankowy obdarowanego.
Tak. Można odliczyć od podatku kwotę darowizny przekazanej na cele pożytku publicznego, kultu religijnego, honorowego krwiodawstwa oraz kształcenia zawodowego. Limit odliczenia wynosi 6% dochodu/przychodu, a ulgę należy wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym PIT (załącznik PIT/0).
Niniejszy materiał ma charakter wyłącznie edukacyjny i informacyjny. Nie stanowi porady prawnej, doradztwa podatkowego ani rekomendacji inwestycyjnej w rozumieniu obowiązujących przepisów prawa. Zasady opodatkowania darowizn oraz warunki zwolnień wynikają z przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i mogą ulegać zmianom. W celu ustalenia indywidualnych skutków podatkowych zaleca się konsultację z licencjonowanym doradcą podatkowym lub właściwym urzędem skarbowym.
Źródła:
https://www.gov.pl/web/gov/zglos-otrzymanie-majatku-ze-spadku-lub-darowizny-formularz-podatkowy-sd-z2 [dostęp 15.09.2026].
https://podatki-arch.mf.gov.pl/pcc-sd/abc-sd/stawki-podatkowe-sd/ [dostęp 15.09.2026].
https://notariusz-rzeszow.eu/jaka-jest-roznica-miedzy-spadkiem-a-darowizna/ [dostęp 15.09.2026].
© 2026 Raisin SE, Berlin
Wszystkie przedstawione stawki oprocentowania są wyrażone jako wysokość oprocentowania w skali roku, chyba że wyraźnie wskazano inaczej. Wysokość oprocentowania w skali roku ilustruje, jaka byłaby stopa procentowa, gdyby odsetki były wypłacane i składane raz w roku. Pozwala to klientom na łatwiejsze porównanie zwrotu, jakiego mogą oczekiwać od swoich oszczędności na przestrzeni czasu.