Door de enorme stijging van de woningprijzen, is de overwaarde van veel Nederlandse huizen historisch hoog. In principe komt de overwaarde pas vrij bij de verkoop van de woning, maar huiseigenaren kunnen (als de financiële ruimte er is) er ook voor kiezen om hun overwaarde op te nemen. Er ontstaan dan verschillende mogelijkheden om de vrijgekomen overwaarde te investeren en dit bedrag zo actiever voor je te laten werken.

Door:
Auteur
Auteur
Overwaarde is het positieve verschil tussen de huidige marktwaarde van je woning en de resterende hypotheekschuld.
Je kunt overwaarde opnemen door de , een af te sluiten of de woning te verkopen.
De opgenomen overwaarde is vervolgens in te zetten om bijvoorbeeld te investeren in vastgoed, de woning te verduurzamen, het bedrag te beleggen of op een spaarrekening te stallen.
Omdat de rente op een consumptieve of investeringshypotheek niet fiscaal aftrekbaar is in box 1, moeten huiseigenaren de extra rentelasten afwegen tegen het verwachte rendement.
Overwaarde is het verschil tussen de actuele marktwaarde van je koopwoning en de hoogte van je openstaande hypotheekschuld. Is de marktwaarde van je woning hoger dan de schuld die er tegenover staat? Dan is er dus sprake van overwaarde.
Overwaarde ontstaat hoofdzakelijk op twee manieren:
Stijging van de woningwaarde: De huizenprijzen stijgen door marktontwikkelingen.
Aflossing op de hypotheek: Veel huiseigenaren lossen maandelijks af op hun hypotheeksom, waardoor de restschuld afneemt.
Het vermogen dat vastzit in de woning komt in principe pas beschikbaar bij verkoop van de woning. Om de overwaarde vrij te spelen terwijl je gewoon in de woning blijft wonen, kun je er ook voor kiezen om de overwaarde te verzilveren door hier een nieuwe hypotheek voor aan te gaan of de bestaande hypotheek te verhogen.
De overwaarde van je woning is redelijk makkelijk te berekenen. Je moet hiervoor de geschatte marktwaarde van je woning weten en kunt hier bijvoorbeeld de WOZ-waarde voor gebruiken, kijken naar de vraagprijs/verkoopprijs van soortgelijke woningen in je buurt of je woning laten taxeren.
Dit bedrag verminder je vervolgens met je openstaande hypotheekschuld. Daar kom je achter door in te loggen in je account bij je geldverstrekker. Daar zie je de initiële som staan en de huidige hypotheekschuld, die inmiddels mogelijk lager is geworden door aflossingen die je hebt gedaan.
Overwaarde = geschatte marktwaarde - openstaande hypotheekschuld
Stel dat je woning op basis van een recente taxatie of WOZ-waarde wordt geschat op € 500.000. Je openstaande hypotheek bedraagt nog € 200.000. De bruto overwaarde bedraagt in dat geval € 300.000. Om het exacte bedrag vast te stellen dat een geldverstrekker wil financieren, is vrijwel altijd een officieel taxatierapport vereist.
Geldverstrekkers keren de overwaarde niet zomaar uit op je rekening. Om de overwaarde van je hypotheek op te nemen zonder de woning te verkopen, doorloop je een acceptatieproces bij een geldverstrekker.
De woning moet in de eerste plaats overwaarde hebben en ten tweede moet je inkomen toereikend genoeg zijn om de hogere maandlasten te dragen.
Er zijn drie primaire methoden om overwaarde te benutten:
Onderhandse verhoging van je huidige hypotheek: Als je hypotheek bij het afsluiten hoger is ingeschreven in het Kadaster dan je daadwerkelijke lening en je inkomen hoog genoeg is, kun je de hypotheek tot de inschrijvingsgrens verhogen zonder tussenkomst van de notaris. Dit scheelt notariskosten.
Nieuwe hypotheek afsluiten: Ligt de gewenste verhoging boven de kadastrale inschrijving, dan moet je een tweede hypotheek afsluiten. Er vindt dan een nieuwe inkomenstoets plaats en hiervoor moet je opnieuw langs de notaris.
Verkoop van de woning: Bij verkoop van de woning komt de overwaarde direct vrij op de rekening van de notaris. Na aflossing van de bestaande hypotheek wordt het nettobedrag overgemaakt.
Wanneer de overwaarde van je woning vrij besteedbaar wordt gemaakt, zijn er verschillende strategieën mogelijk. De keuze hangt af van je risicobereidheid, gewenste liquiditeit en het beoogde rendement.
Een veelgekozen toepassing is de overwaarde van een huis investeren in vastgoed. Dit kan gaan om een tweede woning, bijvoorbeeld een vakantiewoning voor eigen gebruik of een appartement om te verhuren.
Je gebruikt de overwaarde als eigen inbreng om een verhuurhypotheek aan te vragen. De rente op een verhuurhypotheek is vrijwel altijd hoger dan op een ‘normale’ hypotheek (al snel zo’n 0,5 tot 1 procentpunt) en het is goed om te weten dat de rente over dit opgenomen deel niet aftrekbaar is in box 1.
Dat komt omdat de opgenomen overwaarde niet gebruikt wordt voor de eigen woning, maar voor een tweede woning die de belastingdienst als belegging ziet.
Een tweede woning en de eventuele, bijbehorende financiering horen thuis in box 3. Je kunt de nieuwe hypotheek voor de opgenomen overwaarde dus als schuld opvoeren in box 3.
De daadwerkelijke huurinkomsten die je genereert met je vakantiewoning worden voorlopig nog niet belast in box 3. De Belastingdienst rekent in 2026 nog met een fictief rendement in box 3 (zie rekenvoorbeeld hieronder).
Ook moet je er rekening mee houden dat je een hoger percentage overdrachtsbelasting betaalt als je een woning koopt om te verhuren, omdat dit door de Belastingdienst als belegging wordt gezien. De overdrachtsbelasting op een beleggingsobject bedraagt in 2026 8%, terwijl dit voor een woning voor eigen gebruik ‘slechts’ 2% is.
Het uiteindelijke rendement op een verhuurobject hangt af van factoren zoals de verwachte verhuurinkomsten, hypotheekkosten en belasting die je betaalt over een tweede woning.
Stel, je bent alleenstaand en koopt een vakantiewoning met een WOZ-waarde van € 300.000. Om deze aankoop te financieren, neem je € 200.000 aan overwaarde op van je eigen woning via een tweede hypotheek of een verhuurhypotheek. Gedurende het jaar verhuur je de woning en haal je € 25.000 aan bruto huurinkomsten op.
De Belastingdienst kijkt echter (voorlopig) nog niet naar de daadwerkelijke huurinkomsten. In 2026 gaat de Belastingdienst uit van een fictief rendement van 6% (al mag je ook je werkelijke rendement opgeven als dat lager is dan het gehanteerde fictieve rendement).
Een percentage van 6% aan fictief rendement levert een fictief rendement op van € 18.000 op jouw vakantiewoning van € 300.000. Aan de andere kant mag je je schuld opvoeren als aftrekpost. Nadat je de wettelijke drempel van € 3800 van de lening van € 200.000 hebt afgetrokken, blijft er € 196.200 aan aftrekbare schuld over.
De Belastingdienst rekent voor schulden in 2026 met een fictief percentage van 2,70%. Dit levert een schuldvergoeding van € 5297 op.
Wanneer je deze twee tegen elkaar wegstreept, blijft er een belastbaar rendement over van € 12.702.
Omdat je als alleenstaande een heffingsvrij vermogen hebt van € 59.357, hoef je over ongeveer 42,8% van dit netto vermogen daadwerkelijk belasting te betalen.
Pas je dat percentage toe op het belastbare rendement van € 12.702, dan kom je uit op een effectief belastbaar rendement van € 5439. Over dit bedrag betaal je 36% belasting.
Je betaalt onderaan de streep € 1958 aan vermogensrendementsheffing over je vakantiewoning.
Ondanks dat je € 25.000 aan werkelijke huur hebt ontvangen, pakt de belastingdruk heel anders uit doordat de Belastingdienst kijkt naar een fictief rendement en vastgoed zwaarder belast (6,00%) dan de korting die je krijgt op je lening (2,70%).
Ook gebruiken veel huiseigenaren hun overwaarde voor een verbouwing en/of verduurzaming van de huidige woning. Als je de overwaarde opneemt om te gebruiken om direct te investeren in een eigen woning, valt de hypotheek in box 1, mits je deze binnen 30 jaar annuïtair of lineair aflost. Dat betekent ook dat je de hypotheekrente over deze nieuwe hypotheek fiscaal mag aftrekken.
Het gebruiken van overwaarde voor een verbouwing verhoogt het wooncomfort en kan de marktwaarde van de woning verder laten stijgen. Wanneer de investering gericht is op verduurzaming (zoals een warmtepomp, woningisolatie of zonnepanelen), dalen bovendien de maandelijkse energielasten.
Sommige huiseigenaren overwegen om de overwaarde te beleggen. Het idee hierachter is dat het historische rendement op aandelen hoger ligt dan de hypotheekrente.
Stel dat je verwacht dat een belegging 7% rendement per jaar oplevert en je hypotheekrente 4% is, dan zou het financieel gezien al aantrekkelijk kunnen zijn.
Beleggen met geleend geld verhoogt het financiële risico aanzienlijk. Omdat de koersen van aandelen sterk kunnen schommelen, kan de waarde van de beleggingen ook snel dalen, terwijl de verhoogde hypotheekschuld en de bijbehorende maandlasten ongewijzigd blijven.
Bovendien is de hypotheekrente op een lening die voor een belegging wordt gebruikt, niet aftrekbaar in box 1. Het algemene advies is dan ook om niet te beleggen met geleend geld. Door de combinatie van verplichte maandelijkse rentelasten, fiscale nadelen en het risico op koersverliezen is het opnemen van overwaarde om te beleggen een zeer risicovolle keuze.
Als de spaarrente hoger is dan de hypotheekrente, lijkt het in theorie misschien aantrekkelijk om de overwaarde op te nemen en dit op een spaarrekening te zetten.
Stel dat je € 100.000 aan overwaarde opneemt en de hypotheekrente 3% per jaar is. Dan betaal je dus € 3000 aan hypotheekrente per jaar.
Je besluit de overwaarde op een spaardeposito met een looptijd van 10 jaar te zetten, waar je 3,50% rente ontvangt. Dit betekent € 3500 aan bruto rente-inkomsten per jaar en een bruto rendement van € 500 per jaar.
Hoewel deze optie op het eerste oog dus rendement oplevert, verdwijnt de winst al snel door belasting, het vervallen van de hypotheekrenteaftrek en eenmalige kosten voor hypotheekadvies.
Hypotheekrente is alleen aftrekbaar als het geld wordt gebruikt voor de aankoop, verbetering of onderhoud van de eigen woning. Gebruik je de overwaarde om te sparen, dan valt dit leningdeel in box 3. Je mag de hypotheekrente over dit deel dus niet aftrekken.
Ook betaal je, als je totale vermogen boven de vrijstellingsgrens uitkomt, belasting over je spaargeld. Om de overwaarde überhaupt op te kunnen nemen, moet je vaak een hypotheekadviseur inschakelen en in sommige gevallen langs de notaris, wat zo een paar duizend euro aan eenmalige kosten met zich meebrengt.
Al met al wegen de kosten die komen kijken bij deze werkwijze, vrijwel nooit op tegen het rendement dat je zou behalen met het opnemen van de overwaarde en dit te sparen.
Ben je benieuwd of het voor jou aantrekkelijk is om een overtollig bedrag te sparen of af te lossen? Lees onze blog hierover.
Het opnemen van overwaarde heeft directe fiscale consequenties. Waar je de opgenomen overwaarde voor gebruikt, bepaalt onder welke box in het Nederlandse belastingstelsel de lening valt.
Box 1 (Eigen woning): Gebruik je de overwaarde voor onderhoud, verduurzaming of de aankoop van een eigen woning? Dan blijft de hypotheekrente aftrekbaar, mits je de lening annuïtair of lineair binnen 30 jaar aflost. Als je een aflossingsvrije hypotheek afsluit voor de opgenomen overwaarde, valt de hypotheek doorgaans in box 3 en is de hypotheekrente dus niet aftrekbaar.
Box 3 (Sparen en beleggen): Gebruik je de overwaarde voor een tweede woning, een deposito, consumptie of beleggingen? Dan valt de nieuwe schuld in box 3. De rente is in dat geval niet aftrekbaar van het inkomen, maar je mag de hypotheek vaak wel als schuld opvoeren in box 3.
Bij verkoop en de aankoop van een nieuw huis geldt bovendien de bijleenregeling. De Belastingdienst verwacht dat je de overwaarde volledig inzet voor de nieuwe woning. Doe je dit niet, dan vervalt de renteaftrek over dat specifieke deel van de nieuwe hypotheek.
Je overwaarde opnemen om te investeren, betekent dat je een bestaande hypotheekschuld verhoogt. Dit brengt risico's met zich mee.
Permanente stijging van de vaste lasten: De verhoogde hypotheek zorgt in principe direct voor hogere maandlasten. Deze verplichting loopt door, ongeacht het resultaat van je investeringen.
Hefboomrisico bij waardedaling: Als de woningmarkt of de markt waarin je hebt geïnvesteerd daalt, blijft de schuld gelijk. Dit kan leiden tot een verslechterde financiële positie.
Renterisico: Kies je voor een korte rentevaste periode, dan kunnen stijgende rentes de maandlasten in de toekomst verder opdrijven.
Laat je vooraf adviseren door een hypotheekadviseur om te bepalen of het verzilveren van de overwaarde past bij jouw financiële situatie en wensen.
Een Raisin-account openen is helemaal gratis. Na het openen van je account kun je onbeperkt spaarrekeningen en spaardeposito's openen en profiteren van hoge spaarrentes tot wel 3,85% per jaar.
© 2026 Raisin SE, Berlin